Spørsmål på Stortinget om atomavfallet på Kjeller

Fotocredit: Romerikes Blad 25. august

Mandag denne uken stilte MDGs stortingsgruppe og Rasmus Hansson  skriftlig spørsmål til næringsminister Monica Mæland om det foreligger en strategi for å håndtere det radioaktive avfallet som ligger lagret på Kjeller. Spørsmålet skal besvares innen 7 dager.

Spørsmålet kan leses i sin helhet her.   Miljøpartiet De Grønne mener at problemet ikke lenger kan ligge i skuffen og at oppryddingen på Kjeller må settes i gang umiddelbart. Romerikes Blad omtaler saken i tirsdagens papirutgave 25. august, les PDF av artikkelen her: -Må rydde opp i Kjeller-avfallet.

Onsdag  omtales saken i lederspalten i RB, les kommentaren her: Nasjonalt atomansvar.

En resolusjon vedtatt på årsmøtet til Miljøpartiet De Grønne i Akershus  i februar, krever at det opprettes et offentlig organ som skal ta ansvar for håndteringen av radioaktivt avfall i Norge, samt at det må settes av midler allerede i neste års statsbudsjett. Les resolusjonen her: Uløst atomavfallskrise forverres i Lillestrøm.

MDGs lokallag i Skedsmo ønsker nå at samtlige politiske partier i kommunen vil jobbe mot sine stortingsrepresentanter for å sikre et politisk flertall på Stortinget for håndtering av avfallet.